Highlight: 4-daagse trek Choquequirao - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Inge Kruchten - WaarBenJij.nu Highlight: 4-daagse trek Choquequirao - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Inge Kruchten - WaarBenJij.nu

Highlight: 4-daagse trek Choquequirao

Blijf op de hoogte en volg Inge

27 Augustus 2014 | Peru, Cuzco

Wouw! Weer zo veel te vertellen over wat ik allemaal gedaan heb in zo’n korte tijd. Als je maar eventjes tijd hebt dan kun je het lezen van dit verhaal beter even uitstellen tot een volgende keer als je meer tijd hebt! ;-)

De club waarover ik vertelde had weer een mooie hike op de planning. Dit keer was ons doel de zout poelen genaamd Maras. Het is een witte vlakte opeens midden in de bergen, erg apart om te zien maar des te mooier weer! Het is een plek waar de Inca’s al zout wonnen en dat doen ze tegenwoordig nog steeds. De groep was erg gezellig en dit resulteerde in een mooi feestje op dezelfde avond! Een van de meiden, Lexa, blijft ook voor een langere periode in Cusco en was op zoek naar accommodatie. Nu komt ze waarschijnlijk binnenkort ook in het huis wonen waar ik verblijf, nog meer gezelligheid dus!

Ook ben ik in mijn eentje nog naar Pisac geweest. Dit is een klein dorpje in de Sacred Valley. Cusco ligt op 3360 meter en met een lokale bus is het ongeveer 1 uurtje rijden naar de vallei. Het was een mooie middag, ten opzichte van Cusco lekker warm vooral en lekker even weg uit de stad. Heerlijk genoten hier van bijvoorbeeld een markt waar ik zeker nog naar terug ga om souvenirtjes te kopen.

Een ander leuk feit is dat in het begin van deze maand het weer veranderd. De Inca’s hebben vroeger bepaald dat elke dag in augustus een nieuwe maand is qua weer. 1 augustus is dus augustus maar 2 augustus is september, 3 augustus oktober enzovoorts. Het gekke is, dat dit nog steeds klopt. 4 augustus bijvoorbeeld was november en het regende ook echt deze dag! November is namelijk de maand dat het regenseizoen start. Heel apart dat ze dit zo vroeger bepaald hebben en dat het nog steeds klopt. Zo hebben we dus de eerste 2 weken van augustus wel wat regen gehad brr dit maakte het nog kouder! Gelukkig is het nu weer gewoon augustus en de komende maand gewoon september, dus geen regenseizoen dus een lekker zonnetje!

Voor mijn onderzoek heb ik nog deelgenomen aan de 2 tours waar het onderzoek over gaat. Een middag de Cusco City tour wat erg interessant was. Eerst de grote kathedraal bezocht, daaropvolgend Koricancha, een tempel wat voor een gedeelte nog intact is van hoe de Inca’s het hebben gebouwd. Daarna naar 4 ruïnes buiten de stad. Leuke tour want ik had bijna alles wel al gezien maar met zo’n tour krijg je toch leuke informatie die je anders niet zou weten. De 2e tour, de Sacred Valley tour was anders. Deze duurde 1 hele dag en we gingen met de bus weer naar de vallei. Eerst kwamen we in Pisac, waar ik zelf dus al geweest was maar nu bezochten we ook de ruïnes van Pisac. Hier was ik nog niet geweest en ook dit was weer erg interessant. Zo bezochten we meer dorpjes en ruïnes in de vallei, leuk leuk leuk! En het belangrijkste natuurlijk, nu weet ik eindelijk wat de tour precies inhoudt. Zo kon ik weer lekker verder met het onderzoek. Inmiddels ben ik vooral bezig met het uitdelen van enquêtes. Een interessant onderdeel want zo krijg je veel meningen van toeristen te horen. Het kost wel wat tijd om ze te verzamelen maar uiteindelijk is het erg bruikbare informatie.

Qua sporten heb ik nog 2 leuke dingen gedaan: voetballen en indoor muurklimmen!!! Het voetballen was een soort van zaalvoetbal. 5 tegen 5 op een klein veldje maar het was wel buiten. Erg fris dus ’s avonds maar het ergste was mijn conditie hier op deze hoogte. Aan het sporten wat ik normaal doe ben ik inmiddels wel gewend maar deze korte sprintjes tijdens het voetballen was weer heel anders. Na 2 uur was ik dus ook helemaal kapot maar wel weer heerlijk om een balletje te trappen! Het grappige was dat toen ik aankwam met een collega de andere jongens (want meer meiden waren er niet) dachten dat ik kwam kijken. Tot ik mijn trainingsbroek uitdeed en klaar was om mee te doen. Toen zeiden ze: ow je doet mee, ik zo jazeker! Ze keken me beetje raar aan en waren het niet gewend van een meid. Maar toen ik me van m’n beste voetbalkant had laten zien vonden ze het toch prima en leuk dat ik mee deed! Ik mag zelfs binnenkort weer mee doen huj huj huj nu alweer zin in! En het muurklimmen was met Jenny, mijn huisgenoot. Zij doet dit een paar keer per week indoor en gaat in het weekend af en toe echt buiten rotsklimmen. Ik wil zeker een keer mee dit doen dus toen zei ze, moet je eerst maar eens in de indoorhal mee komen doen, beetje trainen! Wouw dit was ff wennen en zwaar, weer heel iets anders maar toch super leuk! Het was niet om zo hoog mogelijk te komen wat ik wel verwachtte, maar de trainster wees een paar grepen aan die je mocht gebruiken om tot een bepaald punt te komen. Zo was het echt techniektraining als voorbereiding op de echte rotsen buiten. Over sporten gesproken, de bootcamp was een minder groot succes. Helaas kwam er niemand opdagen. Wat ik hier en daar kon opvangen was dat mensen wel geïnteresseerd waren maar dat de dag of het tijdstip niet uitkwam. Smoesjes noem ik dat gewoon! ;-) Ik ben zelf toen wel gewoon de work out gaan doen dus op zich maakt het niet uit of ik het alleen doe of met andere, ik dacht alleen dat meerdere mensen het wel leuk zouden vinden om mee te doen. Daarom proberen we het a.s. vrijdag weer. Een andere dag en dan om 2 uur ’s middags, kijken of er dan meer geïnteresseerden zijn. Zo niet dan proberen we het nog 1x denk ik en anders is het leuk geprobeerd maar dan blijf ik de work outs gewoon zelf doen, ook geen probleem!

Niet afgelopen weekend maar het weekend ervoor ben ik met Kirsten (klasgenootje) en 2 andere meiden, Elyssa en Karen, naar Calca geweest. Ook weer een dorpje in the Sacred Valley en hier was een of ander festival. Ik dacht gelijk aan een muziek festival maar dat was het niet. Het was iets religieus en mensen hadden zich verkleed voor de parade/processie en danste allemaal verschillende soorten dansen. Het was een gezellige leuke dag. Daarbij kwamen we met z’n 4en op een idee onder het genot van een paar biertjes. Dit idee hebben we gelijk afgelopen weekend uitgevoerd: een 4 daagse hike naar Choquequirao.

Choquequirao zijn net als Machu Picchu ruïnes bovenop een berg waar de Inca’s vroeg leefden. Het verschil met Machu Picchu is dat Choquequirao alleen te voet te bereiken is. Met als gevolg dat het nog helemaal niet toeristisch is. Het plan is er wel al om een kabelbaan of dergelijke te bouwen zodat alle toeristen deze plek kunnen bezoeken. Dan wordt het dus net zo vol als bij Machu Picchu nu. Daarom dachten we, laten we dit nu doen, nu het nog ongeschonden is! Toen we alles probeerden te regelen nadat we die zondag op het idee waren gekomen, bleek dat het een van de zwaarste hikes is hier in de omgeving. Het is minimaal 4 dagen lopen en dan 2 dagen heen en 2 dagen dezelfde weg terug. Ook moesten we slaapzakken, tenten en ezels regelen. Vooral ezels want het was al zwaar genoeg dus we wilden niet ook nog onze eigen spullen te hoeven dragen. Zo gezegd zo gedaan. Vrijdag nog even op stap (per ongeluk), waardoor we om 2 uur in bed lagen en om 5 uur de wekker weer ging. Maar we waren er klaar voor. Om 6 uur vertrokken we met een taxi in de richting de start van deze hike. Dit duurde een paar uur dus gelukkig konden we nog wat in de auto slapen. Eenmaal in het dorpje aangekomen moesten we onze ezels en alles regelen. We hadden 2 ezels en hier hoorde een man bij die zich over hen bekommerde. Uiteindelijk konden we om 13uur beginnen met wandelen. Het begin was redelijk makkelijk maar daarna ging het stijl omlaag, een valley in en werd het zwaarder. Het voordeel van omlaag lopen was dat het wel warmer werd in de valley maar hier waren ook meer muggen want we liepen richting een rivier. De man van de ezels was super aardig, lief en gaf ons zelfs informatie over van alles in de omgeving dus was eigenlijk een soort van guide. Uiteindelijk was het al donker toen we bij de camping aankwamen waar we de eerste nacht zouden overnachten. We waren ook helemaal kapot omdat we maar weinig hadden geslapen en ook omdat omlaag lopen niet zo super relaxed is. Gelukkig waren de tenten snel opgezet en konden we snel wat eten en naar de duizenden sterren kijken hier in dit super mooie gebied!!!

Dag 2 weer om 5 uur opgestaan om voor de muggen wakker te zijn en op pad te zijn voor ze ons te pakken krijgen. We moesten eerst nog het laatste stuk omlaag tot aan de rivier. Hier waren ze een brug aan het bouwen maar daar mochten we nog niet overheen. We moesten in een bakje wat aan een kabel hing gaan zitten en werden zo naar de overkant geduwd/getrokken. (heb er nu nog geen foto’s van helaas) Eenmaal aan de overkant aangekomen begon een zware, zware maar echt zware klim! Gelukkig scheen in het begin de zon nog niet. We deden er ongeveer 5/6 uur over om bij een lunchplek te komen. Hier hebben we dan ook even flink uitgerust en lekker wat gegeten oftewel opgeladen voor het laatste stuk tot onze eindbestemming. Vanaf dit punt konden we de ruïnes zien liggen dus dit was een extra motivatie. We kwamen rond 17uur aan op de camping dicht bij de ruïnes. Het was dus nog niet mogelijk om deze middag al de ruïnes te bezoeken want het was al te laat en het zou snel donker worden. Daarbij was het ook erg koud hier omdat we weer zo hoog omhoog geklommen waren. Na wat eten (denk aan crackers en groente en fruit) zijn we dus in 1 tentje gaan zitten kaarten. Tot we toch weer erg moe waren en rond 20uur gingen slapen om de volgende dag fit de ruïnes te kunnen bezoeken. Helaas was het niet zo’n beste nacht omdat het toch wel erg koud was!!!!

De volgende ochtend was het dan zover. Laatste kleine beetje omhoog naar de ruïnes. We hadden het, onbewust, perfect getimed want toen we er aankwamen konden we precies zonsopgang kijken: WOUW!! Heeeeel mooi en gaaf super alles!!! De andere 3 meiden zeiden dat dit eigenlijk nóg mooier was dan Machu Picchu. Ik ben nog niet in Machu Picchu geweest dus kan het nog niet vergelijken maar zij zeiden vooral omdat bij deze ruïnes gewoon NIEMAND was, heerlijk, super, genieten! Na ongeveer 5 uur te hebben rondgelopen moesten we toch echt aan onze terugtocht beginnen. Eerst weer naar de lunchplek en daarna het stuk wat we op hadden geklommen nu dus omlaag! Zoals ik al eerder zei, omlaag is niet ideaal lopen en zeker dit stuk was erg stijl. Daarom besloten we om in jog tempo en meer rennend dan lopend omlaag te gaan. We gingen weer omlaag wat er dus voor zorgde dat het dus warm werd en ook de zon scheen vol op ons bolletje. Zwetend kwamen we dus een paar uur later beneden, weer bij de rivier aan. Yes we konden weer in het leuke maar toch ook spannende kabelmandje! De laatste loodjes voor dag 3 braken aan. De klim omhoog richting de camping waar we de eerste nacht ook sliepen. Uiteindelijk was dit het zwaarste stuk. Na al zo veel te hebben rondgelopen bij de ruïnes, plus de hele weg naar beneden moesten we nu nog 1,5 uur omhoog klimmen. Plus we hadden natuurlijk al 2 dagen in onze benen zitten. Met al ons doorzettingsvermogen kwamen we vlak voor het donker werd weer aan op de camping en hadden we wel een paar biertjes verdiend dachten we! Oh ja ter informatie, er zijn maar heeeeeeeeeel weinig winkeltjes of iets dergelijks waar je eten/drinken kunt kopen en alles wat je er kunt kopen is 3/4/5x zo duur als in Cusco bijvoorbeeld. Maar goed op dit moment vonden we dat we echt wel een biertje verdiend hadden! Daarna lekker slapen en uitrusten!

Dag 4 waren we weer soort van fris en fruitig om het laatste stuk terug naar het beginpunt te overwinnen. Het was eerst weer een klim van ongeveer 3 uur en daarna nog ongeveer 3 uur het redelijk makkelijke stuk richting het dorp (waar we op dag 1 dus mee begonnen). Ook deze klim was weer heftig ook aangezien de zon weer volop scheen. Het voelde zoooooooo goed toen we uiteindelijk weer de top bereikte! De laatste 3 uur waren niet makkelijk maar het was in ieder geval niet meer bergop of omlaag. Zeker toen we uiteindelijk het dorpje in ons vizier kregen wisten we dat we het klusje konden klaren! Helemaal kapot kwamen we uiteindelijk om 13uur aan. We moesten toen nog een paar uur terug in de taxi waarin we weer heerlijk konden uitrusten en slapen. Waarna we weer in het drukke Cusco aankwamen. De rust en natuur van de afgelopen dagen bevielen me wel. Maar in Cusco konden we ons zelf trakteren op bier en pizza!! Daarna was het dan tijd voor een DOUCHE! Wouw dit was alweer 4 dagen geleden en met al dat zwoegen en zweten was het mijn lekkerste douche ever!! Om 20uur gisteravond lag ik dan ook al lekker in bed. Buikje rond en een super voldaan gevoel van dit super avontuur! Op dit moment heb ik nog niet alle foto’s dus helaas kan ik er pas een paar toevoegen, voor jullie eerste indruk. Ik zal zo snel mogelijk meer foto’s uploaden!!!

  • 27 Augustus 2014 - 23:28

    Peterke :

    Wat weer een belevenis en waar haal je de energie allemaal vandaan. Fantastisch en wat toch een verschil met Australië. Toch super om dit mee te maken. Geniet er van wat je allemaal nog gaat " uitspoken " . Hou ons op de hoogte. Ik zie helaas geen foto' 's maar verwacht dat er nog aan gaan komen. Ben zeer benieuwd. Succes en tot de volgende keer.

  • 27 Augustus 2014 - 23:30

    Liesbeth:

    Inge wat een belevenis, super leuk voor jou, was niks voor mij. Groetjes

  • 27 Augustus 2014 - 23:50

    Roel Van Kruchten :

    Heey nichtje,

    Wat gaaf wat je allemaal doet / ziet en fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt in Peru. .
    Geniet ervan en succes!

    Groetjes & take care
    Roel

  • 28 Augustus 2014 - 11:24

    Oma Hurkxkens :

    het is vandaag 28 aug. de zon schijnt heerlijk . het is achter inde zon 35 graden . dus om voor de compiuter te zitten , te lekker buiten, inge met mij gaat het nog prima . maak niet zoveel mee als jij maar de leeftyd scheeld ook . en daar houden wij dan ook rekening mee .. ik kreeg vanmorgen al een berichtje dat bij hanneke en maarten een zoontje geboren is [ maandag 25 aug. alles prima hij wordt melle genoemd inge geniet nog van het land en omgeving en dan tot een volgende keer en tot gauw ziens in st. o. berg

  • 29 Augustus 2014 - 05:43

    Astrid:

    Haaa nichske! Waaw eg geweldig wasse hubs gedoan!! Jalours! haha;) peru en zuid amerika steit zkr nog bie os oppe planning, allein nog de vroag wanneer;) genietttt drvan!! We zeen os in os kikkerlandje weer :D xxx

  • 29 Augustus 2014 - 12:26

    Mat:

    Hoi Inge,
    leuk verhaol weer
    ig ben eigelik waal benuujt, welke maontj ut op 13 augustus is, of is t den weer geweun augustus...?

    Vul plezeer nog!

  • 30 Augustus 2014 - 15:58

    Ria:

    Inge: leuk om dien verhaol weer te lease. Geweldig, waat se allemaol suus en mitmaaks. Groetjes oet Remunj

  • 14 September 2014 - 10:30

    Oma Hurkxkens:

    goeie morgen inge . het is zondag morgen ruim 10 uur . 14 september 2014 . ik heb zo.n voorgevoel dat er nog veel familie horizontaal liggen , inge geef haar de rust , met mij is nog alles goed , een drukke week de komende week. voet pedicuur . controle , ria jarig . een gouden bruilof . en zo wordt je langzaam stiekum ouder . ik ga eens naar de bosserveldweg bellen of die nog geen , nieuws hebben .. dus vele vele groeten van je oma uit st. o. berg [ ik hou van jou ]

  • 14 September 2014 - 10:55

    Omahurkxkens:

    inge ,, dus , toch hebben ze niet stil gezeten . jonge , jonge van harte gefeliciteerd je bent weer tante geworden.. LUUK EN MONIEK VAN HARTE GEFELICITEERD MET HET NIEUWE ZOONTJE EN BROERTJE MAX EEN ZOONDAGS KINDJE ,, groeten van oma 14 september 2014

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 09 Maart 2010
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 44990

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 15 April 2015

Reisleidster Avoriaz - Frankrijk

06 Juli 2014 - 28 Oktober 2014

Afstuderen in Peru

26 September 2013 - 15 April 2014

Down Under

21 Mei 2012 - 20 Juli 2012

Midden Amerika

23 April 2010 - 01 September 2010

Afstudeerstage CIOS

29 April 2015 - 30 November -0001

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: