Avoriaz!!!!! - Reisverslag uit Avoriaz, Frankrijk van Inge Kruchten - WaarBenJij.nu Avoriaz!!!!! - Reisverslag uit Avoriaz, Frankrijk van Inge Kruchten - WaarBenJij.nu

Avoriaz!!!!!

Blijf op de hoogte en volg Inge

14 Februari 2015 | Frankrijk, Avoriaz

Huj Huj Huj!

De meeste van jullie zullen lekker aan het carnavallen zijn! Even jammer dat ik er niet bij kan zijn maar zoals jullie in dit verslag zullen lezen en aan de foto's kunnen zien mag ik niet klagen en heb ik het er voor over om carnaval (weer) een jaartje te missen!

Laten we bij het begin beginnen. De heenreis verliep namelijk niet zo soepel. In Amsterdam had ik allereerst een half uurtje vertraging door het slechte weer, dit was verder geen ramp. In Geneve aangekomen werd het allemaal wel wat vervelender. Allereerst konden we het vliegtuig niet verlaten omdat het grondpersoneel van het vliegveld aan het staken was. Er was dus niemand om die trappen naast het vliegtuig te zetten zodat wij eruit zouden kunnen. Na ongeveer een half uurtje wachten konden we er uit. Maar goed toen bij de bagageband aangekomen bleek dat ook dit personeel aan het staken was dus we kregen onze koffers niet. Door al dit gedoe had ik inmiddels mijn bus gemist die voor mij geregeld was. Ik kon ook niemand bellen want ik had alleen een telefoon met een Frans nummer maar zonder beltegoed en omdat ik in Zwitserland was kon ik geen beltegoed hiervoor kopen. Ik denk okay eerst maar even wat eten, kijk ik dan wat ik ga regelen. Toen ik dit eten wilde betalen kwam ik erachter dat ze in Zwitserland ook helemaal geen euro's hebben natuurlijk haha, kon er ook nog wel bij; alles viel even tegen! Nou goed uiteindelijk kreeg ik een brief van het vliegveld waarmee ik mijn koffer zou kunnen regelen; deze zou naar mijn accommodatie worden gebracht. Ook vond ik op het vliegveld het kantoor van mijn busmaatschappij en hier regelden ze een nieuwe bus voor me. Uiteindelijk was ik rond 17.00uur in Avoriaz, vrij kapot en zonder koffer!

Goed, vanaf dinsdag weer met frisse moed opgestaan en een productieve dag gehad. Mezelf overal gaan voorstellen als de nieuwe reisleidster en het dorp goed verkent. 's Avonds kwam dan ook mijn koffer aan dus zo kwam alles weer goed. Vanaf toen, deze eerste week, kwam er heeeeeel veel informatie op me af en moest ik heeeel veel dingen doen, regelen, lezen en organiseren. Ik maakte dan ook lange dagen en werkte soms tot 1uur 's nachts door. Het leuke was dat ik al vrij snel collega's leerde kennen. Belgische, Deense en Zweedse reisleiders die dus ook het hele seizoen hier wonen en hetzelfde werk doen. Met deze Belgische jonge van Sunweb doe ik inmiddels ook de kroegentocht samen bijvoorbeeld en hij heeft me deze eerste week (en nu nog steeds) veel geholpen met alles, erg fijn!

Vanaf donderdag begon dan het echte werk; mijn nummer werd in werking gesteld dus de gasten konden me vanaf nu bereiken. Op vrijdag was de eerste aankomst- en vertrekdag. Dit was even een heel geregel maar het verliep allemaal niet slecht voor de eerste keer. Wat wel even pittig was, was het vertrek van de gasten op vrijdag avond. Zij hadden namelijk de hele week zonder reisleiding gezeten dus ik kreeg een hele lading van klachten, vragen, opmerkingen en alles over me heen. Wow, even slikken op zo'n eerste dag maar goed dit hoort erbij! Ook zaterdag en zondag zijn aankomst- en vertrekdagen. Elke dag ging gelukkig beter omdat ik wist hoe het allemaal in zijn werk gaat en weet waar alles te vinden. Om dit allemaal wat te verduidelijken: Avoriaz is een autovrij dorp, onderaan het dorp is dus een grote parkeerplaats waar alle auto's en bussen aankomen. Hier stappen mijn gasten dus uit de bus, dan moet er een "rups" geregeld worden die alle bagage van de gasten naar de accommodaties brengt, sommige gasten kunnen hierin mee maar niet iedereen en dan moet ik dus zorgen dat iedereen zijn accommodatie weet te vinden. Vandaar dat het ook belangrijk was dat ik vlak na mijn eigen aankomst het dorp leerde kennen zodat ik precies weet waar zich wat bevindt.

Na zo'n weekend is er op maandag van allerlei administratie wat gedaan moet worden en op dinsdag begint dan weer het voorbereiden van het nieuwe weekend. De werkzaamheden zo door de week bestaan uit: welkomstenveloppen schrijven en vullen, accommodaties controleren of ze dezelfde reserveringen hebben als mij, skipassen ophalen, skiverhuur regelen, skilessen reserveren, bezoekmomenten en het uitvoeren van activiteiten (pizza night, kroegentocht, rodelen en raclette (kaasfondue iets typisch Frans)). Afgelopen week heb ik deze activiteiten dus ook allemaal voor het eerst gedaan. Het rodelen is echt te gek! Hierbij zit je op een slee en sjeeeeees je de piste af, in het donker, met alleen een hoofdlampje, zo hard als je wilt/kunt! Naast dit alles zijn er natuurlijk nog de telefoontjes. Meestal als iemand mij belt zijn er problemen, geen bericht is goed bericht in mijn geval. Ze bellen dan ook voor dingen als; verloren skipas, ongeluk gebeurd, camera verloren op de piste, ski materiaal verloren en nog veel meer gekke dingen! Dit is het meest uitdagende van deze baan; alles oplossen! Tot dusver gaat dit redelijk okay maar zo blijf ik elke dag nieuwe dingen leren omdat geen elke situatie hetzelfde is.

Tijdens het eerste aankomstweekend vorige week kreeg ik ook een last-minute door; Lora & Max van school/Breda zouden aankomen! Waaaah dit was natuurlijk super leuk! Elk vrij momentje wat ik had afgelopen week heb ik dan ook met hen gespendeerd. Dit houdt ook in: SNOWBOARDEN!!!! Op dinsdagmiddag ben ik voor de eerste keer de omgeving en piste gaan verkennen. Ook belangrijk onderdeel van mijn baan want het is wel zo handig als ik mijn gasten kan adviseren waar ze mooi kunnen skiën en hoe wat waar. Om dit samen te doen met Lora & Max was echt te gek! Zo plande ik elke dag dan ook 's ochtends en 's avonds administratief werk zodat ik 's middags wat uurtjes mee kon de piste op! Natuurlijk mocht hiernaast het apres-ski gedeelte niet ontbreken! :-D Hoewel het apres-skiën niet zo is als jullie gewend zijn van bijvoorbeeld Oostenrijk. Het is niet zo dat iedereen vanuit de piste meteen de kroeg in gaat en dus vroeg begint met een feestje en dus vroeg naar bed kan om de volgende dag weer fris en fruitig op te staan. Vaak begint het echte feestje pas om 22uur en gaat tot 2uur door. Gasten hebben me dan ook wel eens uitgenodigd om een drankje mee te komen drinken en dit laat ik me natuurlijk geen 3x zeggen, altijd gezellig!

Het weekend van mijn aankomst (2 weken geleden) heeft het flink gesneeuwd dus toen ik aankwam lag er een flink pakket en moest ik even aan de kou wennen! 's Nachts kon het -10 ofzo zijn en afgelopen week was er een dag flink wind wat zelfs voor een gevoelstemperatuur van -25 ofzo zorgde, brrrr! Vanaf afgelopen maandag tot gisteren heeft het niet meer gesneeuwd en was het elke dag superrrrr zonnig en blauwe lucht! Zo is er weel veel gesmolten maar er ligt zo veel sneeuw dat er gewoon geskied kan blijven worden en door dit weer hebben alle gasten dus een super tijd gehad hier! De foto's maken die ik zelf heb gemaakt maken wel duidelijk waarom ;-)

Ohja en de Franse taal, te gek.....niet dus! Hier kende ik niks van voor ik hier naartoe kwam. Inmiddels begin ik wel wat te leren maar ik vind het niet een super leuke taal wat het dus beetje moeilijk maakt. Gelukkig krijg ik bijna alles wel met Engels geregeld.

Ik denk dat dit voor nu wel een beetje een beeld schetst van wat er hier allemaal gebeurd. Iedereen een hele fijne carnaval en/of vakantie!!!

à tout à l'heure!!!!

  • 14 Februari 2015 - 14:27

    Sandra :

    Zo te horen hoef jij je daar voorlopig niet te vervelen. Geniet ervan! x San

  • 14 Februari 2015 - 18:13

    Ria En Ger:

    Dag Inge,

    Weer heel iets anders dan Peru, maar zo te lezen vind je dit ook weer een prachtige uitdaging.
    Het blijf leerzaam en je doet zo weer nieuwe ervaringen op.
    Naast het werk geniet je ook van alle andere dingen. Nog heel veel plezier en de Franse taal krijg je ook wel onder de knie.

    Groetjes en we kijken weer uit naar je volgende verslag

  • 16 Februari 2015 - 11:04

    Ria Hurkxkens:

    Hoi Inge: het ziet er allemaal prachtig uit. Maar die kou zou niets voor mij zijn. Ik hou meer van warmte.
    Maar jij vindt alles even leuk natuurlijk. Succes daar en ook succes met het Frans: bon séjour et beaucoup de plaisir.
    Bonjour, Ria

  • 18 Februari 2015 - 21:22

    Papa Peter:

    Duidelijk en compleet verhaal. Wat weer een belevenis. Foto' s maken het helemaal compleet. Tot de volgende keer.

  • 19 Februari 2015 - 15:50

    Mama Liesbeth:

    Hoi Inge mooi verslag van de dingen die je meemaakt en wat je allemaal moet doen.
    Zeer mooie foto,s .
    Heel veel plezier nog verder en geniet ervan groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Avoriaz

Inge

Actief sinds 09 Maart 2010
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 44979

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 15 April 2015

Reisleidster Avoriaz - Frankrijk

06 Juli 2014 - 28 Oktober 2014

Afstuderen in Peru

26 September 2013 - 15 April 2014

Down Under

21 Mei 2012 - 20 Juli 2012

Midden Amerika

23 April 2010 - 01 September 2010

Afstudeerstage CIOS

29 April 2015 - 30 November -0001

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: