Nieuws, Pech en Inka Jungle Trek + Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Inge Kruchten - WaarBenJij.nu Nieuws, Pech en Inka Jungle Trek + Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Inge Kruchten - WaarBenJij.nu

Nieuws, Pech en Inka Jungle Trek + Machu Picchu

Blijf op de hoogte en volg Inge

26 September 2014 | Peru, Cuzco

Jaaaaa laten we beginnen met het grote nieuws; Max mijn nieuwe neefje!!! Waarschijnlijk zijn jullie hier allemaal wel al van op de hoogte maar ik denk toch dat dit niet mag ontbreken in het verslag! Op 14 september werd ik om 5.30 wakker en toen ik mijn telefoon checkte had ik heel veel whats app berichtjes en toen wist ik hoe laat het was. Ik kon natuurlijk niet meer slapen en was helemaal hyper door dit nieuws! Rond 9 uur heb ik toen geskyped met de kersverse papa en mama en de rest van de familie en ook Max zelf kwam even in beeld. Heel speciaal moment weer!!! Inmiddels vermaakt iedereen het goed en proberen we zo vaak mogelijk te skypen.

Nog meer nieuws heeft te maken met mijn verblijf in Peru. Het afstudeeronderzoek loopt goed en het plan is nu om dit in november in te leveren. Als alles goed is kan ik in januari dan daadwerkelijk afstuderen dus eindpresentatie en verdediging etc. Ik zou over een maand weer naar huis komen. Maar omdat ik pas in januari kan afstuderen bedacht ik me; wat ga ik dan in november & december doen? Daarom heb ik besloten om langer in Peru te blijven! Om hier nog wat te reizen en werkervaring op te doen! Ik wil uiteindelijk naar Mancora toe, een plaatsje aan de kust, om daar in een hostel te werken. Na deze periode in de bergen kijk ik er erg naar uit om naar het strand te gaan. Zeker omdat de zomer, dus het regenseizoen tegen die tijd hier in de bergen begint en aan de kust is het dan heerlijk zomer weer! Beetje surfen enzo jullie kennen het wel, genieten!

Nu heb ik ook pech gehad want mijn portemonnee is gestolen een paar weken geleden. Hierdoor heb ik nu dus geen creditcard en dergelijke want alles zat in de portemonnee. Om mijn vliegticket te verlengen heb ik deze creditcard nodig dus dit is de rede dat ik dit nog niet heb kunnen regelen. Gelukkig hebben mijn lieve papa en mama gelijk nieuwe pasjes aangevraagd en deze opgestuurd en hopelijk komen deze zo snel mogelijk aan! Dan kan ik alles regelen en dan laat ik jullie de nieuwe datum weten dat ik terug naar huis kom! Ik wil in ieder geval zeker met de feestdagen weer terug zijn om met jullie familie en vrienden samen te zijn!! De terugkomdatum zal dus ongeveer rond 20 december liggen.

Na deze lange periode alweer in Peru vond ik het tijd worden om eindelijk naar Machu Picchu te gaan! Dit is DE attractie van het land waarvoor iedereen naar hier komt. Zeker toen er een mooie aanbieding van de Inka Jungle Trail op mijn pad kwam dacht ik, Let's Go! Het was een 4 daagse tour met van allerlei verschillende activiteiten en uiteindelijke eindigde we in Machu Picchu. De eerste dag vertrokken we vroeg vanuit Cusco en reden we in een busje naar een hoge berg Abra Malaga, ongeveer 4,200 meter hoog. Hier aangekomen was het erg bewolkt en koud. Het was het beginpunt van onze mountainbiketocht. Toen we van allerlei beschermende kleding en een echte motorhelm kregen besefte ik dat het serieuze shit was wat we gingen doen! En dit was het zeker! We gingen de slingerweg omlaag crossen gewoon over de openbare weg. Zeker omdat het regenachtig was werd het wegdek gladder dus extra spannend!! Ik had ook niet meer gefietst sinds ik hier ben dus het was al leuk om dit weer te doen, voelde even als thuis en zeker met deze regen dacht ik even dat ik terug in Nederland was ;-) Heel gaaf om te doen, super uitzichten en de adrenaline stroomde door je lichaam terwijl je op een flink tempo naar beneden croste op je bike! Wel was het erg koud omdat we nat regende maar gelukkig hoe meer we naar beneden gingen, hoe warmer het werd want we eindigde uiteindelijk in de jungle! Een andere activiteit voor de eerste dag was raften!!! We eindigden met de bikes helemaal beneden in de vallei bij de rivier. De zon was inmiddels onder dus het was fris om het water in te gaan maar weer zooooo de moeite waard!! De rivier werd steeds wilder en met 6 mensen en een instructeur gingen we helemaal los op en in het water. Op een gegeven moment moesten we onze peddels allemaal in de boot vastmaken en op het teken van de instructeur moesten we uit de boot springen. Op dit gedeelte was het heel diep en terwijl we aan de boot hingen sleurde de boot ons mee wooohoooo super leuk!!! :-D Koud, verkleumd, moe maar super voldaan kwamen we 's avonds in het hostel aan in Santa Maria waar we sliepen en na nog eens een koude douche (warm water was hier niet) doken we lekker het bed in want de volgende dag moesten we er weer vroeg uit!

Dag 2 stond in het teken van hiken! Vanuit de vallei gingen we de jungle in en liepen we super leuke en mooie stukken in de richting van Santa Teresa. Tijdens deze trip liepen we voorbij allerlei fruit en groente wat daar gewoon in het wild groeit zoals mango's, ananas en koffiebonen. Op een gegeven moment kwamen we dan ook bij een lokale familie die ons lieten zien hoe ze van een koffieboon koffie maakte. Helaas ben ik geen koffiefan maar volgens de rest was dit de beste koffie ooit!! Ook liepen we op een gegeven moment op een echt stuk Inka Trail (zie foto's). Het was een lange tocht maar de jungle, het uitzicht elke keer en de gezelligheid van de groep maakte het perfect! Ook wisten we wat onze eindbestemming voor vandaag was: hot springs! We droegen onze bikini's dus al de hele dag bij ons en zo gauw we hier aankwamen duurde het niet lang voor we deze aanhadden! Heeeeeeeeerlijk bijkomen in deze warme baden van ongeveer 30 graden! Vandaag was het de hele dag droog geweest maar toen we in deze baden lagen begon het te regenen wat dit moment nog lekkerder maakte!! We hadden wel een drankje verdiend na deze inspannende dagen dus zijn deze avond ook nog even op stap geweest in Santa Teresa omdat we de volgende dag toch "pas" om 7 uur op hoefde te staan!

Op de 3e dag gingen we van Santa Teresa naar Aguas Calientes. Dit is het dorpje wat het dichtst bij Machu Picchu gelegen is. Je kunt naar dit dorp toelopen door de jungle, langs het spoor af of de trein nemen. Wij actievelingen hebben weer 18 kilometer gelopen en het was daadwerkelijk weer ge-wel-dig! Langs het spoor en de rivier af en ook zag je al de bergtoppen waar Machu Picchu zich bevindt. Een te gekke tocht weer en ook Aguas Calientes was een erg gezellig maat toeristisch dorpje! Niet erg gek als je na gaat dat Machu Picchu dagelijks 3000 bezoekers heeft dus in dit dorp verzamelen zich alle toeristen op de avond voor ze er naartoe gaan. Zoals wij ook dus. Dit keer gingen we vroeg naar bed want om 3.30 zou de wekker gaan.

Om 6 uur gaat Machu Picchu open en er zijn verschillende mogelijkheden om vanuit Aguas Calientes naar de ingang te komen. Om 5 uur vertrekken de eerste bussen omhoog maar vanaf 4 uur gaan mensen al in de rij staan om de eerste bus te hebben zodat je als eerste bij de ingang aankomt zodat je vooraan in de rij staat zodat je om 6 uur als eerste naar binnen kunt. Voor de actievelingen (wij dus) kun je ook omhoog lopen. Deze entree gaat om 5 uur open. Ook hiervoor staat er al vroeg een rij dus daarom moesten we om 3.30 opstaan, zodat we om 4 uur konden vertrekken richting deze ingang, hier kwamen we rond 4.40 aan en toen moesten we nog 20 minuten wachten voor we aan de echte hike omhoog konden beginnen. Nadat wij waren aangekomen groeide en groeide de rij alleen maar dus we waren blij dat we er al zo vroeg waren! Om 5 uur ging deze ingang open en begonnen we aan een zware klim van ongeveer 50 minuten. Het voelde als een race want om 6 uur ging de échte ingang open dus dit wilde we zeker halen. Daarbij, onze tour guide zou een plek vrij houden in de rij voor deze ingang dus we konden hier instromen toen we boven aankwamen zo'n 10 minuten voor de entree open ging. Snel wat eten en energie bijtanken in deze 10 minuten terwijl we in de rij stonden want binnen mochten we niet eten of drinken. We zagen zonsopgang terwijl we in Machu Picchu waren maar het was nogal bewolkt. Onze tour guide gaf ons een 2 uur durende tour. Ik had nog uren naar zijn verhalen kunnen luisteren, zo'n interessante plek! Ongelofelijk hoe ze deze plek gebouwd hebben, hoe slim ze toen al waren en de betekenissen/achterliggende gedachte van alle plekken! Om 8 uur waren hadden we weer honger en waren we toe aan een pause. Hiervoor moesten we dus weer eerst naar de uitgang waar we mochten eten en daarna weer naar binnen. Ik ben daarna met een papa en zijn dochter uit Brazilië de Machu Picchu Mountain gaan beklimmen. Machu Picchu zelf bevindt zich op 2,500 meter hoogte en de top van deze mountain 3,100 meter ongeveer. Oftewel, ja hoor weer een flinke klim! Inmiddels was het opgeklaard en was de zon gaan schijnen wat het nog wat zwaarder maakte. Ohja om het wat duidelijker te maken. Deze klim en die van vanochtend bestond alleen maar uit trappen. Dit is hoe de Inca's hun paden creëerden. Een en al adem happen dus! Het uitzicht werd als maar mooier en uiteindelijk op de top hebben we hier een tijdje flink van genoten!! Inmiddels was het alweer 13 uur en we moesten nog naar beneden en wilden nog meer gedeeltes bekijken. Uiteindelijk waren we om 16 uur terug in Aguas Calientes, he-le-maal kapot natuurlijk van al het lopen, klimmen en met de zon de hele dag op je bolletje oftewel: ook verbrand! We vonden dus dat we wel bier en pizza verdiend hadden!! Deze avond gingen we nog terug naar Cusco. Dit keer 2 uur met de trein en nog 2 uur met de bus. Rond 1.30 was ik thuis, had gelukkig wel al wat geslapen in de trein en bus maar voelde me toch niet helemaal lekker toen ik thuis kwam. En helaas...deze nacht heb ik meer tijd doorgebracht op het toilet dan in bed. Waarschijnlijk door iets verkeerds te hebben gegeten had ik een buikgriepje te pakken maar natuurlijk ook door alle inspanningen, vermoeidheid etc.

Afgelopen 2 dagen heb ik vooral in bed gelegen of naar de wc gesprint. Vandaag gaat het gelukkig weer beter, heb weer redelijk normaal kunnen eten dus het komt goed! Dit weekend nog even rustig aan en dan kan ik er maandag weer tegenaan met het onderzoek en dergelijke!

Ik hoop dat het met jullie allemaal goed gaat! Bedankt weer voor jullie reacties in ieder geval, erg leuk altijd! En in plaats van tot over 1 maand, tot over 3 maandjes! Geen zorgen de tijd vliegt voor ons allemaal, toch? En ik blijf jullie natuurlijk op de hoogte houden :-)

Liefs!

  • 27 September 2014 - 16:21

    Liesbeth:

    Inge super belevenissen, hadden natuurlijk al van alles gehoord. Mooi om je verslag te lezen.Heel veel plezier nog verder en het ga je goed.veel knuffels van mam Liesbeth

  • 27 September 2014 - 21:26

    Peterke:

    Ongelofelijk mooie foto's en wat weer een belevenis. 24 jaar oud en dan dit al allemaal meegemaakt te hebben. Geweldig. Wat is de volgende stap? We kijken er weer naar uit. Jammer dat het nog 2 maanden langer duurt maar we gunnen het je wel. Geniet ervan en tot gauw.

  • 28 September 2014 - 10:33

    Ria En Ger:

    Inge,

    Zo jong en dan al zoveel ervaringen opdoen. Ook deze keer hebben we je verhaal weer met genot gelezen en de foto's bekeken. Wat een prachtige omgeving om in te verblijven. Nog veel succes met je afstudeeropdracht, geniet ervan en we kijken al uit naar je volgend verslag.

  • 30 September 2014 - 10:32

    Oma Hurkxkens:

    inge oma heeft jou fratsen ook gelezen .. ik vraag mij soms ,, AF ,, horen deze stuns bij je opleiding???? ik denk van niet ,, ik hoop dan ook dat oma jou weer weer gezond en well in december in o. berg mag begroeten , [ vandaag is rian 33 jaar geworden ] met mij is alles nog , goed , ik sluit het weer af met jou toch een tip te geven ,, WEES VOORZICHTIG WANT JE ZIET ER IS GAUW IETS GEBEURD ,, vele groetjes van oma .. die heeeeeel veel van je houdt 30 - 9 - 2014 half 11 mooi najaars zonnetje buiten

  • 05 Oktober 2014 - 10:40

    Oma Hurkxkens:

    inge het is 5 october 2014 ... het is flink buiten afgekoeld 17 graden ongeveer dus de herfst heeft zijn intrede gedaan . gisteren was het nog 20- 21- graden , maar vandaag is . siem nissen 26 jaar geworden .. maar ze hadden 3 october allemaal groot verdriet want de hond bij gertie en jan is door een ongeval overleden . ik kan er verder nog niks over vertellen , want ik weet niet hoe het gebeurd is, dat hoor je dan wel van mam of pap .. verder wens ik je nog een mooi verblijf en zorg goed voor jezelf en doe geen dingen die niet verantwoord zijn groetjes van oma 5 october 2014

  • 07 Oktober 2014 - 11:39

    Ria:

    Hoi Inge: ben een beetje laat met reageren. Heb gewacht met het lezen van je verslag tot ik er rustig de tijd voor had. Want het is weer een lang, maar mooi verhaal. Jij maakt heel wat mee, lees ik. Spannend allemaal. En groot gelijk dat je er nog enkele maanden aan vast plakt. Maar zoals oma zegt: ben ook voorzichtig en kom weer heelhuids terug.
    Geniet er van!!!
    En oh ja: gefeliciteerd met je nieuwe neefje. Ik heb hem nog niet gezien, maar ga zeker eens kijken of hij op Yente lijkt.

  • 12 Oktober 2014 - 14:10

    Oma Hurkxkens:

    inge WAAR BEN JE ????????? waar verblijf je ????? wanneer kom je ?????? ik ga morgen naar max .. IK ZAL HEM DE GROETEN DOEN VAN JOU . HIJ ZEGT NIETS OF HIJ ZEGT DAT NICHTJE KEN IK NIET , HEB IK NOG NOOIT GEZIEN . INGE HET IS NOG MOOI .WEER. MAAR DE HERFST BEGINT ZICH TOCH AAN TE KONDIGEN .. DE BLADEREN VALLEN OVERAL ERG , HET IS BUITEN ONGEVEER NOG 17 - 18 GRADEN . MAAR DE ZON IS NOG HEERLIJK . INGE VEEL LIEFS EN TOT OVER ENIGE TIJD DAN ZIEN WIJ ONS WEL WEER HET IS 12 OCTOBER 2014 OMA

  • 12 Oktober 2014 - 14:10

    Oma Hurkxkens:

    inge WAAR BEN JE ????????? waar verblijf je ????? wanneer kom je ?????? ik ga morgen naar max .. IK ZAL HEM DE GROETEN DOEN VAN JOU . HIJ ZEGT NIETS OF HIJ ZEGT DAT NICHTJE KEN IK NIET , HEB IK NOG NOOIT GEZIEN . INGE HET IS NOG MOOI .WEER. MAAR DE HERFST BEGINT ZICH TOCH AAN TE KONDIGEN .. DE BLADEREN VALLEN OVERAL ERG , HET IS BUITEN ONGEVEER NOG 17 - 18 GRADEN . MAAR DE ZON IS NOG HEERLIJK . INGE VEEL LIEFS EN TOT OVER ENIGE TIJD DAN ZIEN WIJ ONS WEL WEER HET IS 12 OCTOBER 2014 OMA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 09 Maart 2010
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 45022

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 15 April 2015

Reisleidster Avoriaz - Frankrijk

06 Juli 2014 - 28 Oktober 2014

Afstuderen in Peru

26 September 2013 - 15 April 2014

Down Under

21 Mei 2012 - 20 Juli 2012

Midden Amerika

23 April 2010 - 01 September 2010

Afstudeerstage CIOS

29 April 2015 - 30 November -0001

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: