Genieten!!! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Inge Kruchten - WaarBenJij.nu Genieten!!! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Inge Kruchten - WaarBenJij.nu

Genieten!!!

Blijf op de hoogte en volg Inge

08 Augustus 2014 | Peru, Cuzco

Ja lieve mensen, een betere titel kan ik niet bedenken!! Heb het hier zó naar mijn zin. De stad, het bedrijf, mijn huisgenoot en alle mensen die ik ontmoet: helemaal super!!

Laten we bij het begin beginnen, stage. De eerste 2 weken heb ik met een meid van de afdeling Administratie gewerkt. Het was leerzaam en beetje bij beetje leerde ik het bedrijf beter kennen. Ook de meid was leuk en gezellig, wat het werk minder saai maakte. Dit had ik wel nodig want het was alleen kantoorwerk dus hierop raakte ik weer snel uitgekeken. Daarna was het tijd om 2 weken met een jongen van Operations te werken. Dit werk is een stuk gevarieerder en actiever. Zo moesten we bijvoorbeeld mensen ophalen van het vliegveld en hen ook gelijk een briefing geven over alle ins en outs van Cusco en de activiteiten die ze gaan doen. Voor alle activiteiten die ze met ons geboekt hebben moesten we, voor dat we deze mensen gingen ophalen van het vliegveld, ook alle entreebewijzen regelen. Dus voor de kathedraal, Machu Picchu, treinticket etc. Dan liepen we dus lekker door de stad alles te regelen en ik vind het sowieso altijd leuk om met de gasten te zijn. Vandaar dat ik dit al veel leuker vond om te doen dan administratie. Ondanks dat de 1e dag al gelijk het vliegtuig vertraging had én dat van 2 personen geen koffers waren aangekomen. Meteen extra uitdaging! Naast dit werk hoeft er voor operations niet héél veel qua administratief werk te gebeuren, althans niet op dit moment omdat het geen hoogseizoen is. Ik help hem hier en daar wel maar ben verder eigenlijk al aan mijn onderzoek begonnen en als hij mijn hulp nodig heeft dan doe ik dit maar dat geldt alleen nog voor deze week. Vanaf volgende week ga ik echt 100% aan de slag met het onderzoek. Ik heb al een goed begin gemaakt en vind het erg leuk en interessant om te doen. Mijn begeleider is alleen op vakantie dus bij sommige dingen loop ik vast. Gelukkig is hij maandag weer terug dus na een bespreking met hem kan ik weer volle gas vooruit!

Mijn werkdagen beginnen tussen 8-9 en tussen 2-4 ben ik meestal klaar. Ideaal want de zon gaat om 5 uur onder en het is dus om 6 uur donker. Zo heb ik tenminste nog wat tijd om iets te doen terwijl het licht is. Heerlijk want je hoeft je hier nooit te vervelen. Als ik veel heb stilgezeten op kantoor moet ik mijn energie kwijt en ga ik wat sporten. Op een mooie zonnige dag is het ook heerlijk om op een van de pleinen in de stad te zitten, te lunchen en te genieten van alles wat er om je heen gebeurd. Zo zat ik er afgelopen week en kwam weer een van de vele verkoopsters met sieraden langs. Als je in het toeristische gedeelte bent komen ze van alle kanten: massage? muts/sjaal/sieraden kopen? Wil je mee met de tour bus? Nou goed nu kwam er dus een schattig typisch Peruviaans vrouwtje. Ze was inmiddels nummer 5 sinds dat ik daar zat dus ik weer zoals elke keer: No gracias. Begon ze: misschien volgende x? Ik zeg ja misschien wel. Kwam ze naast me zitten. Begon ze van alles te vragen..in het Spaans trouwens allemaal dus ik dacht oké leuk gezellig ook beetje Spaans oefenen. Ik kreeg al snel een band met haar want ze zei dat ze een vriendin heeft uit Utrecht die haar af en toe kwam bezoeken. Ook had ze nog niks verkocht op die dag. Uiteindelijk begreep ik wat haar doel was. Toen ze me aansprak was ik namelijk nog aan het eten. Op het einde van ons gesprek vroeg ze dus of ik nog meer boterhammen had. Omdat ik het toch even gezellig vond en beetje medelijden had, heb ik haar een muesli reep gegeven..het enige wat ik nog had op dat moment. Een typisch voorbeeld van hoe groot de verschillen tussen rijk en arm zijn.
Niet elke avond maar vaak ga ik 's avonds ook nog even de stad in. Met Rick & Kirsten, mijn klasgenootjes bijvoorbeeld een drankje of spelletje doen. Laatst gingen we naar een hostel, hier is altijd een leuke sfeer en ontmoet je makkelijk mensen. Zo voelde het ook even alsof ik zelf weer aan het backpacken was. Zo hadden we al snel een groepje bij elkaar waarmee we gingen uiteten en daarna nog op stap. Lekker spontaan en erg gezellig! Helaas zijn dit reizigers dus die gaan na een paar dagen weer weg.
Gelukkig is er dan nog ook mijn huisgenootje, Jenny! Even wat meer over haar. Ze is echt aardig, ook gek, behulpzaam en ondernemend. Zoals meerdere Peruvianen heeft ze ook een aparte kant. Ze is namelijk veganist, ze doet aan yoga, mediteren etc. Voor mij is dit soort van onbekend gebied waardoor ik het als apart omschrijf. Desalniettemin is het wel interessant om er meer over te leren. Laatst was het de dag van Pachamama oftewel Moeder Aarde. Voor mensen die erin geloven een belangrijke dag. Zo zag je op veel plekken gele bloemblaadjes voor de deur. Het soort van versieren van Moeder Aarde. Omdat dit een speciale dag was ben ik met Jenny meegegaan naar een meditatie ritueel. Haha soms moest ik mijn lach inhouden maar het was speciaal om mee te maken. Iedereen zit op de grond op kussens en eerst sprak de leider over waarom deze dag zo speciaal was etc etc. Daarna moesten we onze ogen sluiten en de kleermakerszit en meditatie houding aannemen en ging hij met vuur en van allerlei materiaal om ons heen bewegen. Om het kwaad van ons af te bewegen zeg maar. Daarna 1 hand op de grond (aarde) en 1 hand in de lucht en van allerlei meer houdingen. Moeilijk om te omschrijven en een aparte belevenis maar voor eens in de zoveel tijd wel leuk om mee te maken. Zou niet iets zijn waar ik echt in geloof of waar ik vaker zin in zou hebben. Thuis heeft Jenny toen ook nog allemaal wierook en kaarsen aangemaakt om deze dag te vieren. Als laatste voorbeeld: ze ging met wierook ook onder mijn bed zodat ik beter ga dromen. Heb tot nu toe 's nachts nog niks gemerkt. ;-) Gelukkig houdt ze hiernaast ook wel van een feestje zo nu en dan. Laatst waren er ook vrienden van haar uit Lima hier en hebben we op vrijdag en zaterdag een leuk feestje gevierd! Zo zorgt ze ervoor dat ik van alles doe, meemaak en nieuwe mensen leer kennen!

Nou dan hebben we nog de weekenden. Wat is er dan nog allemaal te doen? Dat vroeg ik me een paar weken geleden ook af. Ik wilde iets leuks gaan doen en iets zien van de omgeving. Zo ben ik online gaan zoeken en kwam ik uit bij South America Explorers. Dit is een club wat bestaat uit vrijwilligers die van allerlei evenementen organiseren. Zo was er op zaterdag een hike dus ik dacht gelijk yes daar ga ik aan mee doen. Ook een mooie gelegenheid om weer mensen te leren kennen. Deze vrijwilligers bijvoorbeeld zijn ook voor een langere periode in Cusco. Het zijn geen locals, de manager is Engels en de tour guide van deze hike ook en zo zijn er ook nog mensen uit Amerika. Het was een mooie hike over de toppen van de bergen hier in de omgeving waardoor we een mooi uitzicht over de stad hadden. Wel weer heftig qua hoogte, als je dan bergop moet ben je echt binnen 1 seconden helemaal buiten adem. Blijft apart!
Deze club organiseert ook elke woensdag een pub quiz. Ik denk yes ook altijd leuk! Ik Jenny dus uitnodigen en collega's gevraagd. Nou schrik niet, maar deze Peruviaantjes weten dus niet wat een pub quiz is. Hebben ze nog nooit van gehoord dus ik moest precies uitleggen hoe het ging. Ze vonden het maar grappig haha. Ik heb inmiddels 2x meegedaan en hen beide keren gevraagd of ze ook kwamen maar ik denk dat ze het maar niks vinden want ze zijn nog niet meegeweest. Ik blijf het gewoon proberen want het is altijd super interessant en gezellig, ze weten niet wat ze missen!
Nu was ik laatst weer aan het sporten, dit houdt eigenlijk in dat ik naar boven de berg op loop (hardlopen is tot nu toe nog onmogelijk op deze hoogte) en dan op de berg doe ik wat oefeningen en ondertussen genieten van het uitzicht. Hierna probeer ik wel te hardlopen op het vlakke gedeelte en daarna ook rennend omlaag. Nu bedacht ik me laatst toen ik boven op de berg was: wouw, dit moment wil ik eigenlijk met meer mensen delen! Dus het idee kwam in me op om een Bootcamp te gaan organiseren. Eenmaal met dit idee in mijn hoofd kon ik het niet meer loslaten. Nadat mensen om me heen er ook enthousiast over waren ben ik naar de club gegaan om te vragen wat zij van het idee vonden. De manager vond het een goed idee en kwam gelijk met een datum en plan van aanpak. Helemaal super! Op 19 Augustus zal ik voor de 1e keer deze Bootcamp les geven. http://www.saexplorers.org/node/2678
Gisteren was er dus weer de pub quiz. Mensen spraken me aan van wouw ik zag dat je een bootcamp evenement gaat organiseren. Op deze manier kon ik gelijk mensen enthousiast maken en ze uitnodigen om mee te doen. Ook waren er weer nieuwe jongere meiden en jongens en het mooie was dat zij net 1 week geleden waren aangekomen maar ook voor een paar maanden blijven. Deze mensen moeten we dus hebben! Toen ik 1 meid erover vertelde zei ze gelijk ohja cool want ik eet, drink en zit alleen nog maar tot nu! Ik zeg perfect ik zie je over 2 weken ;-) Sowieso ook een gezellig groepje, zij zullen a.s. zaterdag ook weer mee gaan tijdens de hike naar Moray. We kwamen al gelijk op het idee om hierna ook te gaan stappen dus gezelligheid alom! Ook aangezien Kirsten dit weekend weer terug komt van haar tour en de komende paar weken in Cusco zal verblijven dus ook met haar zal ik weer van allerlei leuke dingen gaan doen.

Dan nog afgelopen weekend. Jenny had weer van allerlei plannen en wilde dus dat ik ook mee ging. Op zaterdag zijn we gaan hiken naar Huchuy Qosqo. Deze trek duurde in totaal 6 uur en was best zwaar. In het begin veel bergop maar het uitzicht was steeds super dus elke keer weer gemotiveerd om de berg op te lopen. We zaten ook weer hoog in de bergen waardoor we ook flink verkleurde en je jezelf goed moest insmeren. We waren ook weer met een gezellig groepje, mensen die ik al eerder had ontmoet aangezien het vrienden van Jenny zijn. Uiteindelijk kwamen we bij de ruïnes waar we een lange pauze hebben gehouden en lekker in het zonnetje hebben kunnen relaxen! De afdaling was ook nog vrij heftig en stijl. Heftig vooral omdat we geen water meer hadden en met die felle zon op die hoogte moest je eigenlijk vooral drinken. Hierdoor waren we gemotiveerd om flink door te lopen om uiteindelijk op ons einddoel aan te komen waar we meteen naar een winkel sprintte om water te kopen. Al met al een mooie hike en 's avonds lagen we met een voldaan gevoel op de bank! Bijkomen en weer energie sparen voor de volgende dag.
Op zondag gingen we namelijk met een klein busje naar een meer in de buurt. Op zondag kwamen hier lokale mensen en kinderen bij elkaar om samen te zijn, te voetballen, volleyballen, barbecuen maar er was 1 activiteit het belangrijkst: suppen! Voor de gene die dit niet kennen, diit is staand peddelen op een soort van surfboard. Het was een super mooie omgeving om te doen maar dit keer bracht het iets extra's met zich mee. Elke supper kreeg een zak mee en moest deze vullen met rotzooi. Aan de rand van het meer lag namelijk overal rotzooi, denk aan plastic flesjes, plastic zakken, blikjes etc. Als vergoeding dat we daar mochten suppen moesten we dus schoonmaken en de kinderen van die omgeving leerde zo dat rotzooi niet zomaar in de natuur gegooid moet worden.
De mensen van het busjes waren ook allemaal Yoga fan en (zoals jullie op de foto's kunnen zien) dit was de perfecte locatie om tot rust te komen en om Yoga te doen. Voor mij ook weer 'n nieuwe ervaring en niet een van mijn beste: stijve hark haha! Ik heb me daarna dus maar van m'n betere kant laten zien tijdens het voetballen en volleyballen met de kids, super leuk! :-D

Voor de komende weken staan er weer verschillende hikes op de planning met de club. Ook Jenny heeft weer van allerlei plannen, we willen minimaal nog naar Lake Titicaca, naar de jungle en naar Machu Picchu. Ik ga dus flink aan de slag met het onderzoek zodat ik hier en daar een dagje vrij kan nemen zodat ik een langer weekend heb zodat we al deze tripjes kunnen maken.

Leuk om van jullie ook hier en daar wat te horen!

Ps. om alle foto's te kunnen zien ga naar "foto's" want onderaan het verslag worden ze niet allemaal weergegeven

  • 08 Augustus 2014 - 13:28

    Ria:

    Leuk verslag weer, Inge. Je maakt heel wat mee. Mooi!
    Snap best dat je er "Genieten" boven zet.
    Groetjes oet Remunj

  • 12 Augustus 2014 - 18:40

    Papa Peter:

    Nou, nou wat een verhaal en wat een belevenissen. Schitternd wij zijn super trots op je. Maar wel blijven uitkijken. Tot de volgende keer.

  • 15 Augustus 2014 - 09:44

    Ria En Ger:

    Beste Inge. Uit je verhaal is duidelijk op te maken dat je het ook hier weer helemaal naar je zin hebt ( waar niet he !!). Uiteraard moet je het zelf maken, maar dat doe je duidelijk ook. We blijven je volgen en zijn benieuwd hoe jou onderzoek verder verloopt. Blijf genieten en de foto's tonen aan dat je weer in een fantastisch land terecht bent gekomen. Pas goed op jezelf en tot de volgende keer.

  • 26 Augustus 2014 - 10:16

    Hannie:

    Mooi verhaaltje weer Inge! Geniet geniet geniet!
    Mooie foto's ook! Dat hiken lijkt me niet verkeerd :).
    xx

  • 27 Augustus 2014 - 14:26

    Jef:

    Inge, kantoorwerk is neet saai, kom op! ;)
    XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 09 Maart 2010
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 45025

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 15 April 2015

Reisleidster Avoriaz - Frankrijk

06 Juli 2014 - 28 Oktober 2014

Afstuderen in Peru

26 September 2013 - 15 April 2014

Down Under

21 Mei 2012 - 20 Juli 2012

Midden Amerika

23 April 2010 - 01 September 2010

Afstudeerstage CIOS

29 April 2015 - 30 November -0001

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: