Roadtrip Auckland - Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Inge Kruchten - WaarBenJij.nu Roadtrip Auckland - Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Inge Kruchten - WaarBenJij.nu

Roadtrip Auckland - Queenstown

Blijf op de hoogte en volg Inge

16 Juli 2015 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Dag 1 bestond voornamelijk uit kilometers maken. Rond lunchtijd was alles afgerond qua appartement en de auto wasingepakt. Dit was nogal een uitdaging omdat de auto niet heel groot is en Ema en Jay hebben hun eigen snowboard uitrusting, plus 3 backpacks, 3 slaapzakken en ga zo maar door. Uiteindelijk paste het precies en waren we 100% klaar voor vertrek uit Auckland. Zo gauw we de stad uit waren kregen we al snel het road trip gevoel en beseften we dat we een mooie reis door Nieuw Zeeland voor de boeg hadden. Omdat Jay en Ema zo goed als alles in het noordereiland al gezien hebben, was onze eerste bestemming Wellington. (Ja het is handig en leuk om de kaart van het land erbij te pakken zodat jullie kunnen zien van waar naar waar we gereden hebben) Wellington is de hoofdstad maar een stuk kleiner dan Auckland. Ter info; ongeveer 80% van de bevolking woont in Auckland. Tijdens de rit naar het zuiden was het dan ook heerlijk genieten van de natuur en van de weinig autos op de weg. We kwamen 's avonds laat in Wellington aan en besloten gelijkmde tent o te zetten en te gaan slapen. Deze nacht werden we eraan herinnerd dat hoe zuidelijker je reist in dit land, hoe kouder het wordt.

De volgende ochtend was het cool om in een nieuwe stad wakker te worden en vooral omdat we 's avonds in het donker waren aangekomen, konden we nu eindelijk zien wat Wellington te bieden heeft. We vonden het gelijk een stuk beter dan Auckland omdat het kleiner en compacter is, is gelegen in een heuvelachtig gebied wat het mooi maakt en het is ook weer gelegen aan water wat altijd genieten is. We moesten dus erg wennen aan de kou (zo'n 10 graden kouder dan Auckland) en het interessante aan Wellington is de wind. Tegenwoordig bereikt de wind soms zo'n 150km per uur!! Brrrr dit werd bevestigd toen we op een van de heuvels op een uitkijkpunt stonden. Later  werd ons dan ook geadviseerd om vliegtuig landingen op youtube te bekijken, bij deze ook aan jullie de tip, zo krijgen jullie een idee hoe hard het waait in de stad. Na het ontdekken van de stad bezochten we vrienden van Jay en Ema. Na een gezellig diner en wat wijntjes mochten we zelfs in het huis slapen zodat we niet nog een nacht in de kou moesten camperen!

Dag 3 stond in het teken van de ferry crossing van het noorder naar het zuider eiland! Jullie voelen het misschien al aankomen, de wind speelde ook hier een uitzonderlijk belangrijke rol. In de baai van Wellington was het vooral genieten en werden we hyper omdat we beseften dat het zuidereiland avontuur ging beginnen! Ter info; altijd als je met iemand praat over nieuw zeeland en de verschillende eilanden, iedereen zegt dat het zuidereiland zo veel mooier is qua natuur en zo veel anders is! Vandaar dat we dus erg nieuwsgierig waren en er helemaal klaar voor waren. Nou, zo gauw we de baai verlieten begon het feest, letterlijk! Heeeele hoge golven en storm dus ook storm in veel magen van de mensen aan boord. Jay was ook zeeziek, Ema en ik hadden vooral plezier van alles wat er om ons heen gebeurde en hadden hierdoor afleiding waardoor we ons niet super slecht voelde. Wel een beetje natuurlijk want alles wat om ons heen gebeurde had te maken met zeezieke mensen. Ook duurde de overtocht langer waardoor het donker was tegen de tijd dat we in het zuidereiland, Picton aankwamen.

Omdat we alles tijdens de roadtrip in het zuidereiland in daglicht wilden meemaken, besloten we in Picton vroeg te gaan slapen en de volgende dag vroeg te vertrekken. Al snel zagen we vele bergen, besneeuwde toppen, uitgestrekte vlaktes, stranden, wilde zee en met name weinig mensen: geweldig! Onderweg zagen we in de omgeving van Kaikoura overal zeehonden. Heel schattig, zelfs puppies op de parkeeplaats dus je moest checken of er zich misschien een had verstopt onder de auto voordat je wegreed. Onze bestemming voor vandaag was Christchurch. De tweede grootste stad van het land maar nog minder aantrekkelijk dan Auckland. Allereerst is het heeel groot en uitgestrekt en rijd je door vele woonwijken voordat je het centrum bereikt. Uiteindelijk in het centrum aangekomen werd het nog sipper maar dit heeft een andere reden. Namelijk de aardbevingen die hier hebben plaatsgeonden in 2010 en 2011. Tegenwoordig ziet het er nog altijd uit alsof de aardbevingen pas geleden hebben plaatsgevonden. Vele ingestortte gebouwen en overal, in elke straat zijn ze wel aan het verbouwen. Het is een lang termijn project maar in een paar jaar is het waarschijnlijk een te gek mooie en moderne stad. Deze stad zetten ons weer met 2 benen op de grond. Dat hoe te gek onze roadtrip en ons leven op dit moment is, het is niet altijd feest en de wereld zit vol verrassingen! We hadden veel geluk dat we weer bij vrienden konden overnachten dus we besloten 2 nachten te blijven zodat we Christchurch goed konden ontdekken. Aangezien het verder niet heel veel te bieden heeft kunnen we na dit bezoek Christchurch voorlopig afstrepen van de lijst en hoeven we de stad voorlopig niet nog eens te bezoeken.

De voorlaatste stop was dichtbij Queenstown in een plaatsje genaamd Wanaka. Het lijkt op Queenstown, beide gelegen aan een meer en omgeven met besneeuwde bergtoppen. Omdat een van deze plekken onze nieuwe woonbestemming zou kunnen worden besloten we beide plekken te bezoeken. Ook in Wanaka, Jay en Ema kenden mensen waardoor zij ons wegwijs konden maken. Ook hebben we een dag uitgetrokken om te snowboarden: superrrrrr om weer te boarden in de bergen en om los te gaan en op een bepaald uitkijkpunt kon je aan de ene kant Wanaka en het meer zien liggen en aan de andere kant Queenstown en het meer: fantastisch mooi!!! Wanaka was knus, gezellig, met een mooie baai en strand en zonsondergang en nu in de winter een mooie bestemming en ik kan me voorstellen dat het in de zomer een heeeeerlijke zomer sfeer heeft met altijd relaxe mensen om je heen.

Na 2 nachten in Wanaka vertrokken we naar de eindbestemming, Queenstown. Deze rit door de bergen alleen al was te gek en uiteindelijk het stadje gaf voor mij de doorslag: hier wil ik voorlopig wel blijven en werk en woning vinden. Het is dan ook een echte toeristen bestemming wat het gezellig maakt en niet onbelangrijk voor mij, vele plekken om te solliciteren! Inmiddels ben ik hier dus druk mee zoals ook met het zoeken van een woning. Omdat het soort van midden in het seizoen is, is dit helaas makkelijker gezegd dan gedaan. We geven natuurlijk niet op en gaan door tot dat het lukt! Tot nu toe heb ik wel al een baantje wat inhoudt 2 uur per dag promotie werk voor Peterpans Adventure Travel. Dit is een soort van reisbureau en het zou te gek zijn om verder in dit bedrijf te kunnen groeien. Omdat dit nog maar een beginnetje is zoek ik zeker verder naar meer.

Zo gauw ik inkomsten heb en een vaste verblijfplaats kan ik gaan genieten van de omgeving, alle avontuurlijke activiteiten en vaker snowboarden etc. Nu even zorgen dat alles op de rails komt en dan kan het feest beginnen.

Ik hou jullie op de hoogte! X

• 16 Juli 2015 - 16:31

Mam Liesbeth :

Hallo Inge
    leuk om je verslag te lezen, succes met het zoeken naar een leuke baan en ook nog naar een leuk onderkomen. Veel plezier verder. Dikke knuffel en tot weder horen. Dag dag

• 16 Juli 2015 - 21:00

Peterke:

Super verhaal weer meiske en wat maakt je weer mee. Maar je ziet ook dat het niet altijd even makkelijk gaat. Maar jou kennende, en ik ken jou heel goed, gaat je dit zeker lukken. Veel succes hiermee en veel plezier gewenst. Weer benieuwd naar je volgende verhaal.

• 24 Juli 2015 - 16:13

Ria:

Hoi Inge: eindelijk tijd gevonden om jouw verhaal te lezen: het is weer super!
    Je hebt al weer heel wat gezien daar.
    Ik heb een landkaart als onderlegger op mijn bureau liggen, onder deze laptop. Zo te zien zit je dus in het midden van het Zuidereiland: mooi centraal. Van daaruit kun je het hele eiland ontdekken.

Succes met het vinden van baan en woonruimte. En vooral ook veel plezier.
    Groetjes uit een zomers Remunj

• 02 Augustus 2015 - 11:43

Oma Hurkxkens:

inge ik wil beginnen met je te bedanken voor de prachtige +++ KAART +++ op mijn verjaardag .. precies op tyd van uit nieuw zeeland ,,, wij hadden weer een gezellige namiddag - avond gehad . wij waren naar roermond naar marina -oolder - huuske geweest , yente en het vorige jaar nog onzichtbare manneke max , was er ook bij . mooi zonnig ,, WEER ,, HARTELIJK DANK met mij is alles als van , oud , inge oma leeft met jou doen en laten , MEE , MAAR VAN UIT ST. O. BERG HOUDEN WIJ ONS IN DE GATEN INGE VER VAN ELKAAR MAAR HEEEEEEL DICHT BIJ +++ VELE GROETEN OMA HURKXKENS 2 AUGUSTUS 2015 BIJNA 12 UUR