Winter Games & Ziptrek - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Inge Kruchten - WaarBenJij.nu Winter Games & Ziptrek - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Inge Kruchten - WaarBenJij.nu

Winter Games & Ziptrek

Blijf op de hoogte en volg Inge

20 September 2015 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Helloooooo Everybody!!!!

Super bedankt voor jullie reacties weer en speciaal dank gaat uit naar Oma die me meer dan regelmatig op de hoogte houdt!!!! Erg leuk om te lezen, elke keer weer :-)

Laten we beginnen waar we de vorige keer zijn geeindigd. De Winter Games stonden op het punt van beginnen. Het evenement duurde 10 dagen en werd groots aangepakt dus de openingsavond was dan ook een groot feest. Op één van de pistes werd een avond competitie gehouden. Dit was zo'n slalom wat je op tv wel eens gezien hebt met de blauwe en rode vlaggen waar zo omheen sjeezen. Erg gaaf om in het echt te zien want wow ze gaan zooooo snel! Daarna was er vuurwerk en de openingsceremonie met de Maori dans en het volkslied gezongen door een beroemde nationale zangeres etc. In het dorp hadden ze een grote feesttent opgebouwd en hier werd elke avond ook wat georganiseerd zoals live muziek en film festival etc. Ons werk bestond uit rondlopen met een ipad en mensen vragen of ze wilden deelnemen aan een enquete en hiervoor email adressen verzamelen. Soms werkte ik overdag; op en rondom de piste en soms savonds bij de feesttent. Op de piste kregen we ook een skipas dus namen we ons snowboard mee en konden we tussen de enquetes door ook wat plezier maken ;-) al met al, leuk vrijwilligerswerk dus!
Iets minder ideaal was dat ik een keer een flinke smak heb gemaakt tijdens het boarden, mijn hoofd op de grond knalde en hierdoor had ik een blauw oog. Waarschijnlijk doordat de skibril mijn oog raakte toen mijn hoofd de grond raakte. Ook niet echt ideaal toen ik de eerste welkomstmeeting bij Ziptrek had ;-)

Op 1 September begon de training bij Ziptrek. We waren maar met twee meiden die de training volgde dus ideaal, extra veel aandacht en veel oefenen. De eerste 2 dagen bestonden vooral uit de ziplijnen en al het materiaal leren kennen. De tour is een ecotour dus dit betekend dat we de deelnemers ook dingen vertellen over Queenstown, Nieuw Zeeland, geschiedenis en duurzaamheid. Dag 3 van de training stond met name in het teken van dit oefenen en op het einde van de dag waren we helemaal klaar om de eerste 5 ziplijnen te begeleiden. Voor en na elke ziplijn vertel je een verhaaltje en iets over de volgende ziplijn.  In totaal zijn er 6 lijnen en de laatste ziplijn is de stijlste van de wereld! Deze heeft een ander systeem om mensen af te remmen dus hier werd dag 4 van de training de hele dag aan gespendeerd. 
De volgende stap van de training was het zogenaamde "schaduwen". De eerste "schaduw tour" betekende dat ik 1 guide (tours worden altijd begeleid door 2 guides) op de voet volg zodat alles wat ik op de training had geleerd op zijn plaats viel. De volgende paar schaduw tours betekende dat ik zelf de guide was en een lead guide mij volgde. Uiteindelijk, werd ik uitgeschreven van de training wat betekende dat ik de tours kan begeleiden zonder dat iemand nog op me let. Voor de duidelijkheid; de mensen kunnen kiezen uit 2 tours: of een tour van 4 ziplijnen (2uur) of 6 ziplijnen (3uur). In de zomer kan het zijn dat je per dag 5 tours van 2 uur begeleid of 3 tours van 3 uur! Dit worden lange en drukke dagen maar het is echt helemaal te gek. De mensen vinden het spannend want het is natuurlijk niet iets wat je elke dag doet, mensen komen van over de hele wereld en hebben allemaal hun eigen verhaal en reden van hun bezoek aan Queenstown, je bent de hele dag actief en in de buitenlucht en ondertussen zip je de hele tour van boom naar boom en entertain je mensen; oftewel, alles wat ik leuk vind om te doen. Oftewel; in mijn nopjes! Oftewel; Happy Happy Happy! Ohja dit herinnert mij aan een heel oud koppel uit nieuw zeeland, deze man was 88!!!!!! jaar oud en heeft de hele tour van 6 ziplijnen meegedaan. Super om mee te maken en na de tour gaf hij me een knuffel en zei hij: een dag om nooit te vergeten! Dit sijn echt speciale en mooie momenten en zo is eigenlijk elke tour anders en speciaal. Er komen maximaal 10 en minimaal 2 personen mee op tour en altijd met 2 begeleiders dus het is erg persoonlijk wat het ook leuk maakt! Het is lichamelijk wel erg intensief en mijn armspieren zijn zich al erg aan het ontwikkelen maar heb nog vaak spierpijn en ben elke avond bekaf! Dit zal alleen maar beter gaan en ik zal hier uiteindelijk helemaal aan gewend raken. Heb inmiddels wel ook een brace voor mijn pols moeten kopen want die raakte helemaal overbelast (die wat ik gebroken had een paar maanden geleden) en deed weer veel pijn. Nu met de brace gaat het helemaal goed gelukkig. 

Naast dit ben ik nog altijd in de Haka Lodge actief dus ik werk nu 7 dagen per week. Flink aanpoten maar de moeite waard. Helaas heb ik dus niet veel vrije tijd maar in de avonduren is er altijd een gaatje voor een drankje of film avond in het hostel of iets dergelijks. Prima of eigenlijk SUPER naar mijn zin dus! In de tussentijd houd ik mijn ogen en oren wel open voor eventueel een eigen plek om te wonen. Dit zou betekenen dat ik voor accommodatie moet gaan betalen maar betekend ook dat ik meer uren kan maken bij Ziptrek dus het geld ook daadwerkelijk heb om accommodatie te betalen plus daarnaast meer vrije tijd of in ieder geval een of twee dagen in de week vrij. Wel zo handig om het verdiende geld ook uit te kunnen geven ;-) Maar omdat ik pas net begonnen ben met de 7 dagen werken per week en het te goed naar mijn zin heb in het hostel, zit er nog geen haast achter maar als het hoogseizoen wordt, wordt dit waarschijnlijk wel anders dus beter verhuizen voor die tijd.

Wie weet wat voor nieuws ik de volgende keer dus weer voor jullie heb!

Vele lieve groetjes voor jullie allemaal -xxx-

  • 20 September 2015 - 11:35

    Liesbeth :

    Hoi Inge weer leuk om je verslag te lezen en dat het goed met je gaat. Geniet ervan en tot weder horen. Mam Liesbeth

  • 20 September 2015 - 13:00

    Ria En Ger:

    Hoi Inge,

    Leuk dat je ons op deze manier op de hoogte houd van je reilen en zeilen in Nieuw Zeeland. Zo te lezen heb je het ook hier weer naar je zin ( hadden we eigenlijk ook niet anders verwacht). Blijf gezond, veel plezier met werken en geniet van alles.
    Groetjes en tot de volgende keer.

    Ria en Ger

  • 20 September 2015 - 15:39

    Peter:

    Hoi Inge, leuk om weer iets van je belevenissen te lezen. Kijk wel uit dat je niet gaat forseren. Maar ook daar heb ik vertrouwen in dat je dat ook onder controle hebt. Heel veel plezier verder en ik kijk uit naar je volgend verslag. Groetjes, papa Peter.

  • 20 September 2015 - 18:36

    Vicky:

    Klinkt als een topbaantje die ziptrek! Of überhaupt om aan deel te nemen. :)
    Geniet ervan!
    Groetjes, Vicky

  • 21 September 2015 - 09:55

    Mat:

    Cool Inge ! Vul plezeer verder! Mat

  • 24 September 2015 - 16:43

    Ria:

    Weer geweldig om te lezen, Inge.
    Geniet er maar weer van.
    Groetjes uit een regenachtig en kil Remunj

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 09 Maart 2010
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 45047

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 15 April 2015

Reisleidster Avoriaz - Frankrijk

06 Juli 2014 - 28 Oktober 2014

Afstuderen in Peru

26 September 2013 - 15 April 2014

Down Under

21 Mei 2012 - 20 Juli 2012

Midden Amerika

23 April 2010 - 01 September 2010

Afstudeerstage CIOS

29 April 2015 - 30 November -0001

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: