Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Inge Kruchten - WaarBenJij.nu Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Inge Kruchten - WaarBenJij.nu

Guatemala

Door: ingevankruchten

Blijf op de hoogte en volg Inge

21 Juni 2012 | Guatemala, Antigua

Buanas!!!

Ja hoor het is weer zover, het volgende land kunnen we afvinken van ons lijstje, Guatemala. Wat een land, niet normaal, ik ben echt onder de indruk! Het beeld wat de meeste mensen hebben en wat ik ook had voor ik hier kwam is dat het onveilig is en dat je er beter niet kunt komen. Het is serieus bijna het tegenovergestelde! Het is zooooo mooi hier en we hebben niks gemerkt van de onveiligheid, behalve dat er mensen van de politie ofzo op straat lopen met grote geweren maar daar wen je snel aan. Als je je daarbij normaal gedraagt en op de plaatsen komt waar het toeristisch is, kan er eigenlijk niks gebeuren. Om jullie te overtuigen zal ik proberen zo kort mogelijk te beschrijven wat we hier allemaal gedaan hebben!

De reis vanuit Chetumal Mexico, door Belize naar Guatemala was wel oke. We zaten in een klein busje en we gingen verschillende grenzen over dus hier moesten we eruit, paspoort controle, weer betalen om het land uit te komen etc. In Belize viel het ons op dat alle reclame en alle tekst overal in het Engels was, dit komt omdat het ooit een Engelse kolonie was. Toen we in Guatemala aankwamen zag je gelijk het verschil, alles zag er een stuk armer uit, van de huizen tot aan de wegen tot aan de mensen. We reisden gelijk door naar Tikal, dit is een National Park waarin vroeger de Mayas geleefd hebben. Dit bevindt zich midden in de jungle en er was de mogelijkheid om in tentjes te slapen. Dit leek ons wel wat dus het werd een gezellige avond. Wel een korte nacht want om 4.00 uur begon de sunrise tour. We werden gewekt door het gebruk van de brulapen en het was super om in het donker door de jungle te lopen. In het donker hebben we ook de eerste tempel beklommen en vanaf hier hebben we de zonsopgang bekeken, superrrr mooi! De tour ging rond 6.00 uur verder, een guide heeft ons het hele park laten zien, weer erg indrukwekkend, nog mooier dan Chitzen Itza vind ik.

Daarna was het tijd om echt wakker te worden en dit lukte goed tijdens de Canopy Tour. Tim en mij leek dit wel wat, in de jungle, van boom naar boom vliegen aan de kabels. En ja hoor, dit was ook weer amazing!!! Dezelfde dag zijn we nog naar Flores gegaan om de volgende dag vanaf hier te vertrekken naar de volgende bezienswaardigheid; Semuc Champey.

We vertrokken weer vroeg, om 6.00 uur werden we opgehaald. Hier namen we afscheid van Jan dus we gingen vanaf hier met zn 3en verder. We zaten weer in een zelfde soort busje maar nu met alleen lokale mensen. In het begin ging het nog wel, het was wat krap maar oke, we hadden niet veel anders verwacht. Tot dat we overal gingen stoppen, mensen eruit, mensen erin, op n gegeven moment mensen op het dak, mensen hangend aan de zij en achterkant van het busje, te vol gewoon! We konden dus niet opstaan want dan was je je plek kwijt en we kwamen in plaatsen waar je liever ook in het busje bleef zitten want hier waren de mensen erg arm en probeerden ze je door de ramen van de bussen eten en drinken te verkopen. Zo gauw ons busje stoptte kwamen ze met zn allen op ons afgerent. Zo hebben we wel het echte Guatemala kunnen zien en ervaren. Op het einde was het wel even doorbijten want het was niet confortabel meer. Wat ons soms nieuwe energie gaf was de muziek, liedjes zoals 'I want to break free' kwamen voorbij dus dat was wel even grappig.

Op n gegeven moment reden we de bergen in. Wouw dit was een hele andere omgeving dan de jungle maar ook ergggg mooi! We arriveerden in Coban en zochten hier gelijk naar een bus richting Semuc Champey. Dit ging redelijk soepel en het busje waarin we belande was sowieso beter dan het vorige busje, dit kon ook bijna niet anders. Super mooi ook steeds verder de bergen in en op n gegeven moment moesten we overstappen op een kleine truck, hier konden we achterin met onze tas, ook weer een avontuur opzich! We kwamen bij een super hostel wat aan een rivier lag. Hier hebben we deze avond schnitzel gegeten, mmmm!

In Semuc Champey hebben we de volgende dag weer een super activiteit gedaan. Het begon met een hike naar de top van een berg, het was een pittige tocht maar het was de moeite waard, een super uitzicht op de bergen en op de waterbronnen. Tijdens het afdalen konden we hierin afkoelen en zwemmen. Na de lunch was het tijd om de grotten te bezoeken. Dit waren niet zomaar grotten, we hadden alleen zwemkleren en slippers aan en deze slippers werden met touwtjes aan je voeten vast gebonden. In de grot kon je namelijk maar een klein stukje normaal lopen, daarna kwam er water en moest je hier doorheen lopen en soms zelfs zwemmen. Wat het extra speciaal maakte was dat je dit alles moest doen met een kaars in je handen, dit was het enige licht wat we hadden, echt super vet! We zitten midden in het regenseizoen en afgelopen nacht had het veel geregent, wat betekende dat er veel water in de grot was. We moesten dus ook op bepaalde plekken klimmen, door een waterval en omlaag springen. Echt super vet en soms spannend! Als laatste gingen we met banden van de rivier af en als kers op de taart konden we van een 8 meter hoge brug afspringen, WOUW wat een dag!

Na zn dag genieten was het weer tijd om verder te gaan. We vertrokken richting Antigua. In Semuc Champey hadden we weer veel mensen ontmoet en veel gingen er ook naar Antigua dus met hun hadden we weer afgesproken om ons in de stad later weer te ontmoeten. De reis was nog langer dan de vorige keer, maar dit keer met alleen maar jonge toeristen dus was een stuk gezelliger en nu konden we gewoon uitstappen tijdens de stops. Toen we in Antigua aankwamen zagen we gelijk dat het een super stadje was. Gezellige huisjes, veel kleuren en gelegen tussen de vulkanen en bergen, beautiful! Het werd weer een gezellige avond met zn allen maar de volgende dag stond alweer de volgende activiteit op het programma dus we gingen ook weer redelijk op tijd naar bed.

Dit keer werden we om 6u opgehaald voor het beklimmen van een van de vulkanen. Dit was weer iets heel anders maar voor mij de eerste keer dat ik een vulkaan zag dus het was weer erg speciaal. Ook zwaar maar het resultaat was weer de moeite waard. De vulkaan was 10 jaar geleden nog uitgebarsten en is nog steeds actief, de naam is Pacaja. We konden niet helemaal naar de top maar we kwamen ver en hier was de lava nog aan het stomen en op sommige gedeeltes was het nog gloeiend heet, hierop kon je bbq, dit hebben we niet gedaan maar wel marshmellows gemaakt, heel speciaal, marshmellows eten op een vulkaan. Weer een super activiteit en ervaring!

De rest van de dag hebben we Antigua beter verkent. We hebben rond gelopen door de gezellige straatjes en marktjes en een beetje geshopt want op n gegeven moment hadden we 'koperitus' haha, opeens hadden we allemaal vanalles gekocht. Daarna waren we wel erg moe, vooral lichamelijk dus we zijn gezellig gaan relaxen bij het hostel en vroeg gaan slapen want morgen vertrekken we om 4.00 uur naar Honduras. Weer een lange reis, de langste tot nu toe, 12 uur in totaal namelijk. Eerste gedeelte in een klein busje en als we in Honduras zijn kunnen we in een luxe toeristen bus stappen, hier kijken we naar uit!

Zoals jullie in de gaten hebben doen en zien we erg veel. Het ritme is een beetje 1 dag reizen, 1 dag activiteiten doen en de volgende dag weer door reizen. We moeten dus ook vaak vroeg op maar het is allemaal de moeite waard. Zondag begint op het eiland Utilla het relaxen en duiken dus hier kunnen we een beetje bijkomen van alles en weer energie opladen voor Nicaragua en Costa Rica!

Ik ga snel stoppen want denk dat het verhaal al lang genoeg is ;) Laat het me wel nog 1x zeggen; Guatemala is echt cooool en stiekem wil ik nog wel eens terug want we hebben nog lang niet alles gezien. Dit vind ik wel jammer maar we hebben niet meer tijd nu omdat zondag de duikcursus van Tim en Stacey begint wat ze al gereserveerd hebben.

Hasta Luego!!

• 22 Juni 2012 - 08:26

Liesbeth:

Inge super leuk om jou verhaal te lezen.wat maak je veel mee en zie je veel.ik wens je nog veel plezier verder.

• 22 Juni 2012 - 15:54

Peter Van Kruchten:

Super meid, wat een reisverslag !
    Ik verheug me weer op het volgende verslag en ben zeer benieuwd wat je dan weer hebt meegemaakt. Tot gauw.

• 22 Juni 2012 - 17:09

Michel:

Ha Inge!

Super leuk om dit allemaal te lezen:) heel veel plezier nog en ik kijk uit naar de volgende ;)

• 23 Juni 2012 - 00:26

Tessa:

aaaaah ing, wat een super tof verhaal! kan nu ook echt niet meer wachten om die kant op te gaan. have fun en de groetjes aan stees en tim.
    xxxxx

• 23 Juni 2012 - 00:26

Tom:

Dikke doei en geniet ervan. Ziet er tof uit allemaal, en doe de groeten aan die andere lamballen!

Houdoe!

• 23 Juni 2012 - 19:07

Bas:

Wow meid wat kicken! Echt jaloers hoor maar het is je van harte gegund! Dit zijn echt prachtige ervaringen die je voor het leven zal koesteren.. net als de onwijs gave tijd in Arizona samen!
    Inge, geniet er nog van, maar daar zul je weinig moeite mee hebben!

Doe voorzichtig ! Xxx Bas

• 23 Juni 2012 - 21:14

Ien:

Geniet er maar van. Super!!!!!

• 24 Juni 2012 - 10:41

Ria:

Hoi Inge,
    Hardstikke leuk om je verhalen te lezen. Goede reis verder en Geniet er maar van.
    Groetjes vanuit een regenachtig, winderig en koud Roermond

• 24 Juni 2012 - 18:21

Judith:

Ha meid,
    wat een verhaal zeg! Super ervaringen weer opgedaan. Dat neemt niemand je meer af. Een gedeelte van de reis komt me bekend voor omdat ik er zelf ook geweest ben.
    Sorry dat ik nog niks heb laten horen. Erg druk de laatste loodjes op het werk! Volgende week zal ik wel effe een mail sturen!
    Geniet nog van je reis!
    Liefs Juud

• 25 Juni 2012 - 10:54

Oma:

inge ik heb jou avontuur rustig in de huiskamer gelezen . jonge, jonge inge ,, waar zit je ,, wees toch voorzichtig maar geniet van alles om je heen , want voor dat je het weet is de dag weer voorbij ,, en zijn de 28 dagen omgevlogen . maar , GEZELLIG thuis is dan ook weer mooi ,,,,,, maar nog niet vele lieve groetjes OMA H .

• 27 Juni 2012 - 10:20

Truus Van De Laar:

Inge geweldig omdat reisverslag te lezen geniet van deze tijd en pap en mam zien je graag heelhuids terugkomen

• 28 Juni 2012 - 16:38

Soof:

Dudy! Heerlijk jou verhalen. Wat onwijs gaaf allemaal, ongelofelijk!!! Geweldig dat je dit allemaal al hebt mee gemaakt. Ik hebt al een paar toffe foto´s gezien van je, heerlijk!!! GENIET VAN ALLES!!!! Mis je wel hoor dinnetje! xxxx

• 03 Juli 2012 - 09:27

Hannie:

Heeeyy Inge!!

Leuke verhaole, doe maaks genog mit en doe zuus aug genog gluif ich!
    Geniet der nog maar ffkes van, veur se ut wits zit se weer in ut normale laeve...
    Veul plezeer nog en tot snel!!!
    xxx Han

• 08 Juli 2012 - 17:58

OMA :

INGE . af en toe denk ik zou inge ook nog tyd kunnen vrij maken om wat te , eten ,? en geniet je dan van de kost in dat land ,, hoe is de temperatuur in dat land , hier is het 30 tot 35 graden geweest erg benauwd ,, maar vandaag is de temperatuur gezakt tot 22 graden ,, een stuk aangenamer en flink geregend inge nog een paar gezellige weken en dan weer gezellig thuis , groetjes van oma